Planten en kinderen komen tot bloei op een groen schoolplein
“Dit is gewoon één groot avontuur. Op een traditioneel schoolplein gaat een kind van A naar B, en wat je doet, staat vast. Maar op een groen schoolplein spelen kinderen anders. Er zijn geen conflicten, want de kinderen zijn aan het bouwen; ze hebben de ruimte om van alles te beleven. Een sloot maken, dammen bouwen, ze realiseren hun eigen wereld. Je kunt hier zelfs je eigen hut maken.” Ben Matoren is interim-directeur en kijkt sinds april met een frisse blik naar de Montessorischool (basisonderwijs) in Haaksbergen. Zijn medewerker Esther Lutke Schipholt is erg enthousiast over de buitenruimte van de school. Zij is leerkracht van groep 5/6 én lid van de Tuin- en kluscommissie. Samen vertellen ze over hun groene schoolplein.
Je zelfgekweekte aardbeien opeten
Wat het schoolplein van deze Montessorischool extra bijzonder maakt, is de moestuin. Esther vertelt: “Voor onze leerlingen is het niet meer zo vanzelfsprekend dat je alleen maar naar de supermarkt hoeft te lopen om aan een doos aardbeien te komen. Ze zaaien, wieden onkruid, verzorgen de moestuin, bekijken hoe langzaam een plantje groeit en oogsten uiteindelijk om het zelf op te eten. Zo ervaren ze hoeveel tijd en energie ervoor nodig is, voordat je die aardbei kunt eten. Dan kan ik mooi een les doen over landbouw en akkerbouw. En daarmee breng je buiten naar binnen.”
Ook voor de bovenbouw!
Ook voor de bovenbouw is de moestuin een aantrekkelijke plek, benadrukt Ben: “Die meiden van groep 8 zijn al flink aan het puberen. Die gaan niet meer spelen, dat doe je niet. Maar laatst was er een meisje dat wat aardbeien plukte. Gewoon omdat ze nieuwsgierig was naar de smaak van eigen gekweekte aardbeien.”
Tips van Esther voor een makkelijke moestuin op het schoolplein
Tip 1: Begin klein
“Wat vinden kinderen lekker? Daar begin je mee. Maak een simpele plantenbak van wat stenen en zet er samen tien aardbeienplantjes in. En stop een flinke hand pompoenpitten en zonnebloempitten in de grond. Dan snoepen de kinderen in de zomer van de aardbeien en genieten ze van de zonnebloemen. In het najaar heb je de pitten en de pompoenen. Daar kun je ook nog een leuke kookles mee doen.
Tip 2: Zet je plantenbak(ken) op een slimme plek
“Waar het rustiger is en bijvoorbeeld geen ballen terechtkomen, waar het zonnig is én waar ruimte is voor de kinderen om erbij te kunnen."
Buiten leren
De kinderen nemen zelf ook het initiatief om meer te leren door naar buiten te gaan. Enkele weken geleden kwam in de les van Esther aan bod hoe je dijken moet bouwen. “Dat kunnen we wel even buiten doen, zeiden de kinderen toen,” vertelt Esther glimlachend. “Hoe stevig moet een dijk eigenlijk zijn? Dat hebben ze al doende ervaren. Toen hebben ze zelf buiten een dijk gemaakt. We misten alleen het gras om de dijk te verstevigen, concludeerden de kinderen.”
De Tuin- en kluscommissie doet het onderhoud
Hoe houd je een groen schoolplein groen? Ben geeft aan dat dat staat of valt met goed onderhoud. Als je het plein net hebt aangelegd, begint het onderhoud al na twee weken. In eerste instantie deed een hoveniersbedrijf het onderhoud voor de Montessorischool Haaksbergen. Sinds een jaar is dat contract gestopt en neemt een enthousiaste groep van zo’n tien ouders dat op zich.
'We doen alles in en om de tuin'
Esther: “We zijn dit jaar fanatiek van start gegaan, zodat het schoolplein een mooi groen schoolplein blijft. Afgelopen zaterdag waren we een hele dag aan het klussen. Ja, dan heb je de volgende dag wel spierpijn. Toen hebben we de waterpomp gerepareerd: het water liep niet goed genoeg weg. De mannen hebben toen een gat gegraven en grint erin gedaan. Daarnaast snoeien we, we zaaien, vlechten hekjes en halen het oude blad weg. We doen alles in en om de tuin.” Ben is blij met hoe zij dit oppakt: “Esther doet dat fantastisch. Zij is een leerkracht die daar echt hart voor heeft en alles goed organiseert.”
Goud in handen
Wat is de kracht van een groen schoolplein? Esther: “Het heeft mij bevestigd in hoe onderzoekend kinderen zijn. Hoe een kind van nature veel respect heeft voor de natuur en er dichtbij staat. Hoe het zich kan verwonderen. Een kind verwondert zich over heel veel dingen, waar een volwassene aan voorbijloopt en denkt: 'Ja, dat is gewoon zo’. Dan kijken we samen naar zo’n glazen potje met een insect erin, alsof je goud in handen hebt. Ja, dat vind ik mooi. Ik kijk nu zelfs als volwassene weer met kinderogen.”